Samordna rapportering 2024
30. april 2025 / / /
Samordna rapportering er Idrettsforbundets årlige innhenting av informasjon fra alle klubber som tilhører norsk idrett; for brukerveiledning og annen info, se her: https://www.idrettsforbundet.no/digital/samrap/. Frist for å svare er 30. april, de som ikke svarer risikerer å bli strøket som medlem av Idrettsforbundet (og dermed også Skytterforbundet). Rapporteringen skjer via www.klubbadmin.no, det er leder og medlemsansvarlig(e) i klubben som har tilgang. Har dere problemer med pålogging eller rapporteringa for øvrig, kontakt NIF Support på support @ idrettsforbundet.no eller 21 02 90 90. De av NSFs klubber som egentlig er en gruppe under et idrettslag med flere idretter på programmet, bør kontakte klubben sin for å forsikre seg om at skyttergruppas aktivitet blir riktig rapportert, evt. kan dere be om at dere sjøl foretar innrapporteringen av egen aktivitet.
I Samordna Rapportering registrerer alle klubber som bare har skyting på programmet hvor mange medlemmer og aktive dere hadde året før, svarer på noen spørsmål om klubbdriften, oppdaterer adresseinformasjon for klubben og fyller ut info om hvem som sitter i styret.
Det aller viktigste for skytterklubbene er at dere registrerer alle aktive barn og ungdommer! Som aktive regnes alle som deltar i klubbens virksomhet, for eksempel på treninger, ikke bare de som er med i konkurranser.
Har dere aktive barn og ungdommer, gir det en andel i de statlige aktivitetsmidlene som idrettsrådene i hver kommune årlig fordeler mellom idrettslagene i kommunen. Aktivitetstallene fra Samordna rapportering, og særlig tallene for barn og ungdom, brukes også når Idrettsforbundet og andre skal fordele penger og annen støtte mellom de ulike idrettene.
Både når dere skal registrere antall medlemmer og antall aktive pr. årsskiftet 2024/25, blir tall fra NIFs klubbregister pr. 31.12.2024 henta automatisk inn. NIFs tall kommer direkte fra klubbens medlemssystem, og medlemstallet viser hvor mange som er betalende medlemmer i klubben. Antallet aktive viser hvor mange som er knyttet til en eller flere grener (lerdue, pistol, rifle, viltmål) i medlemssystemet, for mange klubber vil dermed medlemstall og aktivitetstall være det samme (evt. vil aktivitetstallet være høyere, om man har medlemmer som er aktive i flere grener). Denne ordningen med at tall hentes fra medlemsregisteret forenkler rapporteringen, men ta en sjekk av tallene (særlig aktivitetstallene) før dere går videre.
Vær oppmerksom på følgende i forbindelse med aktivitetsregistreringen:
– Aktive i denne sammenhengen er alle medlemmene i klubben som deltar i klubbens virksomhet, enten de deltar i konkurranser eller på treninger, er engasjert som tillitsvalgt/trener, eller er jevnlig med på dugnader og annen klubbvirksomhet. For mange skytterklubber vil derfor medlemstall og aktivitetstall være det samme.
– Parautøvere (funksjonshemmede): Har dere aktive med en funksjonsnedsettelse, skal dere registrere dette på samme side som der aktiviteten pr. gren rapporteres. Slik aktivitet kan gi ekstra støtte fra kommunen.
– Har dere medlemmer som er aktive i flere grener (lerdue, pistol, rifle og/eller viltmål) skal de «telles» flere ganger.
Helt fram til 31.5 er det mulig å logge seg på og endre det som er rapportert av tall eller annen info, hvis rapporteringen i første omgang har vært unøyaktig/ufullstendig.
Momskompensasjon
Sammen med Samordna Rapportering kan klubben også søke om momskompensasjon for 2023, les mer om denne ordningen hos NIF. Her er fristen 15. august, men det kan være hensiktsmessig å gjøre unna søknaden sammen med rapporteringen for øvrig.